جناب عسگرپور، اگر جشنواره بین المللی فجر اصولی پایه گذاری می شد که تعطیل نمی شد/بی توجهی عسگرپور به صحبت های کارشناسان
کد خبر: ١٦٤٢٢٠ تاریخ انتشار: ١٣ تير ١٤٠١ - ١٣:٤٣
صفحه نخست » تیتر یک
جناب عسگرپور، اگر جشنواره بین المللی فجر اصولی پایه گذاری می شد که تعطیل نمی شد/بی توجهی عسگرپور به صحبت های کارشناسان

جناب عسگرپور اگر از خاطرتان رفته یک بار دیگر با دوستان و همکارانتان در حوزه سینما تماس حاصل فرمائید تا آنها به شما عرض کنند که جشنواره بین المللی فجر را خود هنرمندان هم همراهی نکردند و همین عدم همراهی باعث شد که جشنواره ای که هزینه زیادی برایش شده بود تعطیل شود .

 
 
گروه فرهنگی صابرنیوز: محمد هاشمی نیا؛ روز گذشته جلسه معارفه مدیر عامل خانه هنرمندان با حضور برخی چهر های هنری برگزار شد در این جلسه مدیرعامل جدید برای رضایت، میرکریمی (دبیر جشنواره بین المللی فجر که دیگر اسمی از آن جشنواره نمانده) یا هر دلیلی دیگر به جشنواره بین المللی فجر اشاره کرده بود .

 در آن جلسه عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت : برخی نام‌ها به خاطر خشت‌هایی که روی آن می‌گذارند ماندگار هستند و برخی نام‌ها به خاطر به هم ریختن خشت‌ها از یاد می‌روند. آقای رضا میرکریمی زحمات بسیاری برای جشنواره جهانی فیلم فجر کشید ولی به راحتی این زحمات نادیده گرفته شد. معتقدم گروهی به عمد می‌خواهند تمرکز ما روی موضوعات مهم و عمیق نباشد و درگیر حواشی باشیم.

با عنایت به فرمایشات عسگرپور ، خوب است که ایشان  حرف های کارشناسان در خصوص جشنواره را یک بار دیگر مرور کنند ؛

در همین خصوص حبیب اسماعلی گفته بود : واقعا این همه هزینه‌ای که برای جدایی بین‌الملل از جشنواره فجر شد اگر صرف توسعه زیرساخت‌های سینمایی و فی‌المثل بازسازی سینماهای مستعمل می‌شد، بهتر نبود؟ اگر این هزینه صرف وارد کردن تجهیزات تولید به‌روز می‌شد، بهتر نبود؟ اگر این هزینه را صرف ارتقای بیمه درمانی سینماگران می‌کردند، بهتر نبود.»

مرحوم سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینما و نهادهایرصنفی مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر گفته بود : بنده از ابتدا بدون آنکه هیچ دعوا و یا خصومتی با برگزارکنندگان این رویداد داشته باشم با جداسازی جشنواره فیلم فجر و دو پاره کردن آن موافق نبودم و در جلسات خصوصی این مسأله را با دست اندرکاران این رویداد مطرح کرده بودم. دلیل عمده بنده هم این بود که ما ظرفیت برگزاری چنین جشنواره بین المللی را به دلایل مختلف نداریم .

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود گفت: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به هیچ عنوان به صلاح سینمای ایران نیست و بودجه بیت المال نباید برای آن مصرف شود، اصلاً این شکل عجیب دوپاره کردن جشنواره ها در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و نباید جشنواره فیلم فجر این چنین بدون قاعده برگزار گردد.

منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما در پی درخواست تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور در انجمن ها و کانون های مختلف مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر با یکدیگر و عدم تصمیم گیری های غلط و خلق الساعه که به ضرر سینمای کشور تمام می شود.

جدا شدن بخش جهانی جشنواره فیلم فجر از بخش ملی از همان ابتدا مورد نقد بسیاری از سینماگران و منتقدان قرار گرفت. علاوه بر هزینه‌های مضاعف، افت کیفی فیلم‌ها و کیفیت فیلمسازان خارجی حاضر در جشنواره نیز از مهم‌ترین انتقاداتی است که به این روند جدید وارد شد. یکی دیگر از این انتقادات به روند اجرای جشنواره و محدود کردن برگزارکنندگان آن به طیف خاصی از اهالی سینما بود که شائبه مدیریت و اجرای محفلی جشنواره را تقویت می کرد.

یکی از تندترین این اظهارات را مجید مجیدی مطرح کرد. این کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران، در گفت‌وگو با ویژه‌نامه نوروز۱۳۹۹ ماهنامه «اندیشه پویا» یکی از دلایل ایجاد فضای ناسالم سینمای امروز را جدا کردن بخش بین‌الملل از جشنواره فجر دانست که اصل فلسفه جشنواره فجر را زیر سوال برده است.

وی با ذکر خاطره‌ای در این زمینه گفت: آن زمان که «پیر هانری دولو» در جشنواره فجر «بدوک» را دید و آن را به کن فرستاد مثل حالا نبود که برای رسیدن فیلم به جشنواره، نیاز به لابی‌گری داشته باشی!

مجیدی در ادامه افزود: آن سال‌هایی که این جدایی صورت نگرفته بود، روسای جشنواره‌های مطرح خارجی موقع برگزاری جشنواره به ایران می‌آمدند و در کنار مخاطبان ایرانی، فیلم‌های ایرانی را می‌دیدند و برای جشنواره‌های خود گزینش می‌کردند. فیلم «بچه‌های آسمان» در جشنواره فجر بود که توسط نماینده جشنواره مونترال انتخاب شد و کم‌کم به سمت دیگر جشنواره‌ها رفت و بزرگ شد. آن زمان باربارا مدیر جشنواره ونیز خودش هر سال مهمان فجر بود و با دقت فیلمها را می‌دید و فیلم انتخاب می‌کرد.

کارگردان فیلم‌های «رنگ خدا» و « بچه های آسمان» اظهار کرد: این چهره‌های درجه سه و چهاری که از توی کافه‌های اروپا پیدا می‌کنند و به بین‌الملل جداشده از فجر می‌آورند خیلی توفیر دارند با آن آدم‌های درجه یکی که قبل از جدایی بین‌الملل، به جشنواره فجر می‌آمدند و فیلم‌های ایرانی را می‌دیدند.

سامان سالور کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفته بود: صرف دعوت از چند سینماگر درجه ۳ سینمای دنیا، صرف بودجه های هنگفت و هدردادن بیت المال که منتج به دورهمی به اسم جشنواره «جهانی» شده ما و جشنواره مان را جهانی نمی کند و من امیدوارم با برخوردی قاطع و جدی جلوی عملکرد ۳-۴ نفری که چند سالی است به عنوان دست اندکاران اصلی این رویداد جیب های گشادی برای خودشان دوخته اند گرفته شود. بنده صریح می گویم بعید می دانم هیچ سینماگر آزاداندیش و هیچ یک از رسانه های مستقل و غیروابسته و هیچ انسان معقولی جشنواره جهانی فیلم فجر را به نفع سینمای ایران بداند؛ این تنها دست اندرکاران و سیاست گذاران جشنواره جهانی هستند که این حرکت را به نفع سینمای ایران می دانند و می خواهند این تفکر غلط را به دیگران تعمیم دهند.


آقای مدیرعامل اشاره به خشت کردن اما باید گفت افرادی که متخصص حرفه معماری هستند سعی و تلاششان این است که خانه هایی با استحکام بالا بسازنند که در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله آسیب نبینند .اما اگر فرد نیتش بساز بفروشی باشد با تخریب یک آجر کل ساختمان از بین می رود متاسفانه عمده این کارها بیشتر رنگ و لعاب زیبا دارند و به عبارتی در همان سطح مانده و زیر ساخت و استحکامی ندارد .درمجموع جناب عسگرپور، اگر جشنواره فجر اصولی پایه گذاری می شد که تعطیل نمی شد.
 
 جناب عسگرپور اگر از خاطرتان انتقادات کارشناسان و حواشی جشنواره بین المللی فجر رفته یک بار دیگر با دوستان و همکارانتان در حوزه سینما تماس حاصل فرمائید تا آنها به شما بگویند که جشنواره بین المللی فجر را خود هنرمندان هم همراهی نکردند و همین عدم همراهی باعث شد که جشنواره ای که هزینه زیادی برایش شده بود تعطیل شود .

نگارنده احساس می کند که صحبت های جناب عسگرپور در گذشته و اکنون در خصوص جشنواره بیشتر در تکمیل سلایق و علایق شخصی بوده تا کارشناسی و از عسگرپور با آن سابقه انتظار بیشتری در این حوزه می رود که سخنانش در جهت شکوفایی صنعت سینما کشور باشد .

اینکه آقایان میرکریمی و عسگرپور برای سینما ایران زحمت کشیده اند بر کسی پوشیده نیست نگارنده هیچ وقت خیلی دور و خیلی نزدیک و یا زیر نور ماه ساخته میر کریمی و یا قدمگاه ساخته عسگرپور را نمی توانم از یاد ببرم اما وقتی صحبت غیر کارشناسی می شود باید برای تنویر افکار عمومی پاسخ داده شود در خصوص جشنواره بین المللی آقایان باید واقعیت های را به مردم وخصوصا اهالی سینما اعلام کنند و در ابتدا بیلان مالی را به طور شفاف در تنویر افکار عمومی منتشر کنند و اگر هم جشنواره دستاوردی هم داشته بازگو کنند و اینکه بدون حضور منتقدین حرفی در تریبون رسمی زده شود کار ناصوابی است . این جرات را دشته باشید که منتیدن و دلسوزان این حوزه حرف هایشان را هم بزنند .


برچسب ها: عسگرپور


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه