تأثیرات دنیوی و اخروی زیارت اربعین چیست؟
کد خبر: ١٦٤٣٤٧ تاریخ انتشار: ١٥ شهریور ١٤٠١ - ١٤:٢٣
صفحه نخست » آخرین اخبار
تأثیرات دنیوی و اخروی زیارت اربعین چیست؟

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: زیارت سیدالشهدا(ع) همچون حج به غیر از آثار سلوکی، فرار از دستگاه و طرح ها و مکاید شیطانی است.

 
به گزارش صابرنیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، در اجتماع مبلغان موکب اول که در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد، به آثار زیارت سید الشهدا در روایات اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: بحث نتایج و ثواب زیارت سید الشهدا علیه السلام با حج عمره، عتق و جهاد در راه خدا مقایسه شده است.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به مصادیق روایی آثار زیارت سیدالشهدا علیه السلام، ایجاد و تجلی امت اسلامی را از مهمترین آثار حج، عتق و جهاد دانست و ابراز داشت: حج و دعوت به حج برای امت سازی از برجسته ترین طرح امامت حضرت ابراهیم می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: زیارت سیدالشهدا(ع) همچون حج به غیر از آثار سلوکی، فرار از دستگاه و طرح ها و مکاید شیطانی است؛ حج فرار از طرح‌های شیطانی به سمت نقطه امن است و جریان حج، مأمنی است که خداوند متعال برای حفظ امت از پلیدی و نقشه های شیاطین قرار داده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان باید خود را از عوارضی که شیاطین بر روی آن تمرکز نمودند تطهیر نماید، خاطرنشان کرد: کعبه نخستین بنا در عالم ارض است که معیشت و تمدن باید بر محور آن ترسیم گردد؛ این بیت باید قبله زندگی مسلمین باشد.

وی با بیان این که رویه های شیطانی نسبت به خانه امن در دوره های مختلف قالب های متعددی به خود می گیرد، خاطرنشان کرد: جریان نفاق در دنیای اسلامی، با تسلط بر بیت قصد دارند تا از این طریق، امت اسلامی را از بین ببرند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ابراز داشت: مقایسه زیارت معصوم با حج نشان دهنده نقش اساسی آن در شکل گیری و تقویت امت اسلامی است و در گستره تاریخ زیارت ائمه اطهار علیه السلام در ایجاد و تقویت امت اسلامی نقش اساسی و مهمی داشته است.

عضو خبرگان رهبری به تأثیرات مسافرت و گردشگری در تبادل فرهنگ ها اشاره کرد و تصریح کرد: غرب با تمرکز بر جریان گردشگری ضمن فریب و تحقیر و انحلال ملت ها، فرهنگ غربی و جلوه های ظاهری تمدن غربی را با یک نوع استحاله فرهنگی به نمایش میگذارد و با طراحی توسعه تمدنی غرب و گردشگری، نقش محوری در انتقال فرهنگ احساس تعلق و حقارت و فریفتگی بر عهده دارد.

وی جذب نخبگان دانشی برای شکل گیری تحول در مسیر طرح های غربی را از دیگر رویکردها این جوامع خواند و عنوان داشت: نقشی که در تمدن مادی و عرفی سازی فرهنگ غربی و بسط آن در جوامع دیگر داشته است، به شکل مضاعفی می توان از زیارت توقع داشت؛ چراکه زیارت در کمترین سطح آن تاثیرات بالایی بر فرهنگ مسالمت آمیز مومنانه و فداکارانه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: زیارت به ویژه زیارت اربعین تجربه ای فوق العاده است که در شکل کنونی آن و در قالب پیاده روی به سمت حرم سیدالشهدا علیه السلام دربردارنده حسنه ای والاست که روایات اسلامی بی شماری از پشت پرده تاثیرات زیارت حکایت نموده اند و تشبیه و تمثیل زیارت به حجت که در روایات، هر قدم با معرفت زیارت با حج مقبول مقایسه شده است.

وی در ادامه ابراز داشت: آثار و برکات معنوی و سلوکی که در حج و در تمام فرازهای آن حاصل می شود، در زیارت با معرفت سیدالشهدا علیه السلام نیز وجود دارد.

عضو خبرگان رهبری در ادامه به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق اشاره کرد و با بیان این که آنچه در ما عند الله است تدارک همه فوت شده هاست، خاطرنشان ساخت: صلاح فسادهایی که انسان ایجاد می کند در محضر خداوند متعال است و اگر انسان خود را به ما عند الله برساند، در ان صورت رفتار انسان که او را در وادی ضلال سوق خواهد داد و زیارت حرکت به سوی خداوند متعال از معبر ولایت به امام و وادی تقرب به امام برای دستیابی به ما عندالله است که باید این حرکت با اتصال به خدا و تکیه به اسماءالله صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: انسان در همه نیازهای خود به جای اتکا به غیر، به خداوند متعال اتکا داشته، باید با سرمایه توکل به خداوند متعال همراه باشد؛ لذا سیر به سوی خدا از وادی ولایت به امام است.

وی ادامه داد: آغاز و انتهای سیر در محضر خدا، سیر همراه با امام است؛ امام خلیفة الله و حجت الله است که در سیر خود از آن عبور نمی کنیم.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که موحد شدن، تازه آغاز کسب فیض زیارت است، اظهار داشت: هر امتی که با انبیا و امام خود راه می رود اگر موحد شد امام را در سیمای وجه الله می بیند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه ثواب عالی ترین درجات ایمانی در بهشت، زیارت مقام الرسول است، خاطرنشان کرد: مومن حتی در درجات بهشت زائر خداوند است و زیارت امام، زیارت خدا و سیر به سمت امام، سیر به سمت خداوند متعال است و حج و جدا شدن از طرح های شیطانی تا لقا و تجدید عهد با امام در زیارت بدون واسط اتفاق افتاده آن مناسک دیگر نیست.

وی گفت: این سیر زیارت که سیر سلوکی و سیر امت سازی است، اگر در اربعین این شکل را پیدا کرده نمونه ای از تعالی حول امام شکل گرفته است و این که غربی ها با این امر مهم مخالفت می کنند، ناظر به میدان رقابتی است که تجمع حول محبت و معرف الامام را تعالی می بخشد که تعالیش جلوه ای از حول امام در عصر ظهور است و تجلی که سید الشهدا در این موقف دارند پرتویی است که در اربعین تجلی می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ابراز داشت: در اربعین تعلق به امام به روابط اجتماعی و سبک زندگی و الگوی جدیدی در مقابل الگوی مادی تبدیل شده و محور این سفر، توجه به امام است که خود آن تاثیراتش را می گذارد؛ همین همنوایی و قدم زدن کار فرهنگی است که صرفا باید حواشی که شیاطین برای غفلت از کسب فیض زیارت ایجاد می کنند را گوشزد نماییم.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه