نیکا در راستای کشته‌سازی و تحریک قومیتی قربانی شد/ تشکیل پرونده قضایی برای تعیین علت فوت «نیکا شاکرمی»/ رد احتمال ارتباط فوت مرحوم با اغتشاشات
کد خبر: ١٦٤٤١٢ تاریخ انتشار: ١٤ مهر ١٤٠١ - ١٠:٥٣
صفحه نخست » مطالب وسط
پیرامون حاشیه‌های فوت «نیکا شاکرمی»؛
نیکا در راستای کشته‌سازی و تحریک قومیتی قربانی شد/ تشکیل پرونده قضایی برای تعیین علت فوت «نیکا شاکرمی»/ رد احتمال ارتباط فوت مرحوم با اغتشاشات

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران درباره جزییات پرونده نیکا شاکرمی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این حادثه با اغتشاشات اخیر ارتباطی ندارد، گفت: آثار گلوله و ساچمه در بدن جسد مشاهده نشده است و مرحوم از ساختمان به پایین پرتاب شده است.

 
 
 یکی از موضوعاتی که به صورت برجسته در روزهای گذشته در کانون توجهات قرار گرفته درگذشت مشکوک «نیکا شاکرمی» دختر ۱۷ ساله لرستانی ساکن تهران است. دختری که براساس اعلام خانواده، به‌طور مشکوکی ناپدید شد و پیکر بی‌جان او چند روز بعد در نقطه‌ای از تهران پیدا شد.

 
به گزارش رجانیوز؛ بازپرس ویژه قتل دادسرای ناحیه ۲۷ (امور جرائم جنایی)، تیمی از کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی و تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی به‌ همراه متخصصان پزشکی قانونی راهی محل حادثه شدند و تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند.
 
تیم جنایی پس از حضور در محل حادثه با جسد دختر ۱۷ساله‌ مجهول‌الهویه ‌مواجه شدند ‌که بر اثر سقوط از پشت‌بام خانه‌ مجاور به حیاط خلوت خانه موردنظر فوت کرده بود.
 
تحقیقات ابتدایی نشان داد کوله‌پشتی و گوشی موبایل متوفی، روی سکوی پشت‌بام خانه چهار طبقه مجاور قرار دارد که در ادامه با اقدامات دایره تشخیص هویت پلیس آگاهی و با توجه به اعلام فقدانی خانواده متوفی به پلیس آگاهی، مشخص شد که نام دختر فوت‌شده «نیکا شاکرمی» است.
 

تیم جنایی که در جریان تحقیقات متوجه دوربین‌های مداربسته خیابان لبافی شده بودند به بازبینی آن پرداخته لحظه به لحظه تردد این دختر جوان را مشاهده کردند که در ادامه مشخص شد متوفی ساعت ۲۲ شب حادثه (۲۹ شهریور ماه) روبه‌روی خانه موردنظر قرار گرفته و پس از زدن زنگ یکی از واحدها، لحظه‌ای بعد درب باز شده و او وارد ساختمان مذکور شده است.
 
در ادامه مشخص شد ۸ نفر به‌عنوان کارگر داخل این ساختمان که کاربری تجاری (تولیدی پوشاک) و مسکونی دارد، حضور داشتند و در پارکینگ در حال استراحت بودند که این ۸ مرد در تحقیقات ابتدایی عنوان کردند از طریق همسایه‌ها و حضور مأموران پلیس از این حادثه مطلع شدند و دختر جوان را مشاهده نکرده‌اند.
 
بازپرس جنایی پس از دریافت این اطلاعات مهم، به کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی دستور داد این ۸ مرد را دستگیر کنند و دوربین‌های دیگر واقع در اطراف محل حادثه را مورد بازبینی قرار دهند.
 
تحقیقات در رابطه با این پرونده توسط بازپرس جنایی و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی همچنان ادامه دارد و متخصصان پزشکی قانونی هنوز گزارش نهایی خود در خصوص این حادثه را به مراجع قضایی اعلام نکرده‌اند.
 
واکنش عموی «نیکا شاکرمی» به رفتارهای افراطی و دعوت به تجمع
«کیانوش شاکرمی» عموی نیکا در گفت‌وگو با تسنیم، بیان اینکه نیکا حدود ۱۷ سال سن داشت و با مادرش در تهران زندگی می‌کرد، درباره اینکه گفته می‌شود نیکا جدا از مادرش و با خاله‌اش زندگی می‌کرده است گفت: شاید برخی اوقات به خاطر مهمانی به خانه خاله‌اش رفته باشد ولی نمی‌دانم که جدا از مادرش بوده یا نه. رشته تحصیلی نیکا نقاشی بود و خاله‌اش هم نقاش بود و به خاطر یاد گرفتن مهارت بیشتر، به خانه خاله‌اش می‌رفت.
 
وی ادامه داد: پدر نیکا سال ۹۲ فوت کرد و نیکا و مادرش هم حدود هشت سال پیش برای زندگی به تهران رفته‌اند.
 
شاکرمی درباره اینکه پزشکی قانونی علت فوت نیکا را چه اعلام کرده است نیز گفت: ما هنوز برگه پزشکی قانونی را ندیدیم و نمی‌توانم دروغ بگویم اما شنیدیم که تشخیص اولیه این است که از بلندی پرت شده است.
 
شاکرمی در ادامه با بیان اینکه مادر نیکا به لحاظ قانونی قَیّم او است و شکایت کیفری هم برای پیگیری تعیین علت فوت و شناسایی عامل آن انجام شده است، درباره برخی اقدامات خاله نیکا برای دعوت به تجمع به بهانه فوت نیکا گفت: ما مخالف این حرکات خاله‌ نیکا هستیم؛ این کارها اشتباه است. اعتقاد قلبی من این است که این کارها اشتباه است. حرکاتی که وضع را خراب کند، با آن مخالفیم.
 

پیکر نیکا شاکرمی در روستای پدری به خاک سپرده شد

مراسم تشییع مرحومه نیکا شاکرمی با حضور خانواده و اقوام در روستای حیات‌الغیب بخش ویسیان به خاک سپرده شد.  
 
داریوش شاهون‌وند دادستان مرکز استان لرستان در گفت‌وگویی خطاب به جوانان و نوجوانان استان عنوان کرد: نسل جوان و نوجوان نباید فریب رسانه‌های معاند و جوسازی‌های آنان را  بخورند، چرا که دشمنان و رسانه‌های معاند تنها به دنبال حاشیه‌سازی و برهم زدن نظم و امنیت عمومی هستند و بر کسی پوشیده نیست که دلشان به حال این کشور نمی‌سوزد.
 
 
نیکا در راستای کشته‌سازی و تحریک قومیتی قربانی شد
قومیت این مرحومه، دستاویز برخی رسانه‌های خارجی از زمان رخ‌دادن این حادثه شد تا بعد از تحریک قومیت‌های کرد و بلوچ این بار تنش‌هایی در استان لرستان ایجاد کنند.  «سعید خیراللهی» دایی مادر مرحوم نیکا شاکرمی در گفت‌وگو با تسنیم گفته است:
 
نیکا علاقه زیادی به رشته نقاشی داشت و به همین دلیل پس از فوت پدرش ‌همراه مادرش در استان تهران ساکن ‌‌شدند‌.
 
دایی مادر مرحوم نیکا شاکرمی در شرح ماجرای روی‌داده برای نیکا با بیان اینکه این موضوع خیلی مشکوک است، افزود: دختری ۱۶ ساله به هر دلیلی حالا شاید احساساتی شده، در صحنه‌های تظاهرات یا اغتشاشات حضور پیدا می‌کند، بعد از مدتی جسدش در حالی که به شکل فجیعی کشته شده، پیدا می‌شود و در این حد که جمجمه و صورت او متلاشی شده بود. این موضوع مشکوک است، چون به هر حال یک نیروی امنیتی یا نظامی بعید است این انگیزه را داشته باشد که یک بچه ۱۶ ساله را بخواهد بکشد. به چند دلیل، یکی اینکه به هر حال آن نیروی امنیتی اعتقادات دینی دارد که مانع آن است و اصلاً مجوز قانونی و شرعی این کار را با یک بچه کم سن و سال هم ندارد. به‌لحاظ اخلاقی هم یک نیروی امنیتی خودش خانواده و بچه دارد و هیچ‌وقت وجدانش اجازه نمی‌دهد که یک نوجوان ۱۶ ساله را بگیرد و به این شکل فجیع به قتل برساند. جمجمه این بچه خرد شده است.
 
خیراللهی با بیان اینکه یک بچه‌ای که در تظاهرات شرکت کرده، به هر حال جزو معاندین یا محارب به حساب نمی‌آید که انگیزه جدی‌ای برای حذف او بین نیروهای امنیتی وجود داشته باشد، افزود:‌ نوجوانی که تحت تأثیر احساس، فضای مجازی یا جوّ خیابان‌ و چیزهایی که دیده ممکن است در محلی حضور داشته باشد اما به هر حال دستگاه نظامی و امنیتی این‌قدر درک و فهم دارد که بداند هر کشته برای این نظام هزینه دارد. پس بعید است خودش دست به چنین اقدامی بزند.
 
وی با بیان اینکه نظر شخصی بنده این است که سیستم‌هایی که به‌دنبال آشوب در کشورند این نوجوان را در فضای مجازی شناسایی کرده و از پروژه کشته‌سازی و تحریک قومیتی استفاده کرده‌اند، اظهار داشت: مرگ وی و برخی کشته‌شدگان اغتشاشات اخیر باید توسط اطلاعات و مراجع امنیتی به‌صورت ویژه پایش و بررسی شود چرا که وقتی به ابعاد قضیه نگاه می‌کنیم، مشکوک به نظر می‌رسد.
 
دایی مادر مرحوم نیکا شاکرمی با بیان اینکه دشمنان در مرگ مهسا امینی هم از پروژه تحریک قومیتی برای کردها بهره بردند، ادامه داد: آشوبگران وقتی دیدند ‌مردم لرستان در اغتشاشات اخیر شرکت نکردند و در لرستان خبر چندانی نیست از این پروژه‌ها ساختند. من معتقدم یک دختری را هدفمند انتخاب کردند و بردند و کشته‌سازی کردند و بعد هم گفتند که از قوم شما دختری کشته شده، علی کریمی پیام بدهد و دیگرانی پیام بدهند که چه بشود؟ لرستان هم شلوغ شود چرا چون مردم لر مردمان شجاعی هستند و دسترسی به اسلحه دارند و به قول معروف یک وضعیت نابسامان امنیتی در اینجا درست کنند.
 
خیراللهی با تأکید بر اینکه ما معتقدیم عده‌ای به دنبال بهره‌برداری از ماجرا هستند، گفت: بنابراین ‌به‌عنوان اقوام «نیکا شاکرمی» انتظار داریم دستگاه‌های اطلاعاتی ورود کنند؛ تلفن همراه ‌نیکا را به خوبی چک کنند؛ صفحه او در فضای مجازی را چک کنند. آخرین پیام‌ها و تماس‌های او بررسی شود تا به هر شکل مشخص شود که با چه کسانی ارتباط داشته و چه کسانی در تحریک این نوجوان نقش داشتند و با او مرتبط بودند.
 
وی در واکنش به برخی اظهارات «آتش شاکرمی» خاله نیکا گفت: ایشان فرد سیاسی نیست و اینکه برخی از عنوان لیدر برای وی استفاده کرده‌اند به نظرم صحیح نیست. اما به نظر من خاله نیکا هم آن‌گونه که پیداست از طرف افرادی که مثلاً خود را وکیل سیاسی معرفی می‌کنند، یا حتی از طریق نشر برخی شایعات یا تماس‌های مشکوکی که صورت گرفته، تحریک شده و به سمت این موضع‌گیری‌ها هدایت شده است.
 
دایی مادر مرحوم نیکا شاکرمی درباره علت دفن مرحومه ‌شاکرمی در روستای حیات‌الغیب بخش ویسیان خاطرنشان کرد: ما در ابتدا در این باره با دو نظر در فامیل مواجه بودیم، فامیل پدر مرحوم نیکا بر خاکسپاری او در جوار پدرش تأکید داشتند، ما هم به عنوان دایی‌های مادرش با این موضوع موافق بودیم. اما تنها شخص مادرش در ابتدا مخالف بود که بعد از صحبت‌هایی که کردیم، با توجه به فراخوان‌هایی که شده بود و احتمال می‌دادیم برخی بخواهند در مراسم شلوغی کنند و جان مردم دیگری به خطر بیافتد، یعنی همان جریانی که می‌تواند قاتل نیکا باشد در تهران، ممکن است بیاید و در این مراسم هم اغتشاشی را ایجاد کند و حتی باز هم کشته‌سازی کند، تصمیم بر خاکسپاری او در روستای پدری با حضور اقوام درجه یک گرفتیم.
 
تشکیل پرونده قضایی برای تعیین علت فوت «نیکا شاکرمی»
به گزارش میزان علی صالحی، دادستان تهران؛ ضمن تسلیت به خانواده مرحوم شاکرمی اظهار داشت: درباره این موضوع پرونده‌ای در دادسرای جرایم جنایی تشکیل شده است.
 
وی تصریح کرد: دستور بررسی پرونده صادر و اقدامات لازم در این رابطه در حال انجام است.
 
در روزهای گذشته برخی جریانات رسانه‌ای معاند خارجی سعی بر انتساب فوت «نیکا شاکرمی» به ماموران نیروی انتظامی و امنیتی داشتند. گمانه‌زنی‌ها پیرامون اینکه نیکا شاکرمی در جریان حادثه سقوط از ارتفاع فوت کرده یا توسط جریانی معاند به عمد کشته شده است، در فضای رسانه‌ای ادامه دارد.
 
رد احتمال ارتباط فوت محروم با اغتشاشات
قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی استان تهران؛  اظهار کرد: ساعت ۷:۳۰ روز چهارشنبه ۳۰ شهریور، ساکنین ساختمانی در چهار راه امیر اکرم متوجه جسد خانم جوانی در حیاط منزل خود می‌شوند که بلافاصله موضوع را به کلانتری منطقه اطلاع می‌دهند. اکیپ‌های تخصصی صحنه به محل اعزام و متوجه می‌شوند این خانم از ساختمان مجاور به حیاط این منزل پرتاب شده است.
 
سرپرست دادسرای جنایی استان تهران بیان کرد: پزشکی قانونی با دستور مقام قضایی کار کالبدشکافی و اخذ نمونه‌های سم شناسی و آسیب شناسی را انجام داد.
 
شهریاری گفت: در آزمایش‌های کالبد شکافی و معاینه جسد، آثار شکستگی‌های متعدد در ناحیه لگن، سر، اندام‌های فوقانی و تحتانی، دست‌ها و پاها و در رفتگی لگن مشاهده شد که نشان می‌دهد فرد از بلندی پرت شده است. طبق استعلام‌های گرفته شده هم مشخص شد فرد به پایین پرتاب شده است.
 
وی با بیان اینکه در معاینات پزشکی قانونی آثار گلوله و ساچمه در بدن جسد مشاهده نشده است، تصریح کرد: همسایگانی که جسد در آن ساختمان کشف شده اعلام کردند که ساعت ۳ بامداد متوجه صدایی شده‌اند اما متوجه سقوط این خانم نشده‌اند.
 
سرپرست دادسرای جنایی استان تهران با بیان اینکه سرانجام هویت جسد با نام نیکا شاکرمی ۱۷ ساله تعیین شد، گفت: ساختمانی که کوله پشتی این خانم در آن کشف شد مراحل ساخت پایانی را طی می‌کرد و ۲ کارگاه تولید پوشاک در آن فعال است و کارگرانی در ساختمان مشغول کار و نگهبانی بودند.
 
شهریاری بیان کرد: با بررسی فیلم دوربین‌های محل مشخص شد در بامداد روز حادثه خانم نیکا شاکرمی با کوله پشتی همراه وارد ساختمان می‌شود و زنگی زده نمی‌شود زیرا ساختمان نیمه کاره بوده و درب با هل دادن باز شده است.
 
وی افزود: بررسی‌ها نشان داده است منزل خاله خانم شاکرمی در کوچه مجاور این ساختمان و ۲ پلاک بالاتر از محل کشف جسد است. هنوز انگیزه ورود این خانم به ساختمان نیمه کاره مشخص نشده است.
 
سرپرست دادسرای جنایی استان تهران بیان کرد: خانم نیکا شاکرمی روز ۲۹ شهریور ماه (روز قبل از حادثه) به منزل مراجعه نکرده بود و مادرش تماس‌های زیادی با وی گرفته و درخواست کرده که به منزل خودشان یا منزل خاله‌اش مراجعه کند اما با وجود تماس‌های زیاد خانم نیکا شاکرمی به منزل مراجعه نکرده بود.
 
شهریاری افزود: مادر مرحوم شاکرمی با یکی از دوستان دخترش به نام آیدا تماس می‌گیرد و از او درخواست می‌کند که با دخترش تماس بگیرد و بخواهند به منزل مراجعه کند اما نیکا شاکرمی قبول نمی‌کند که به منزل بازگردد.
 
سرپرست دادسرای جنایی تهران با بیان اینکه پدر مرحوم نیکا شاکرمی فوت کرده است، گفت: مادر مرحوم شاکرمی در روز پنجشنبه ۷ مهرماه به اداره آگاهی مراجعه و مفقودی دخترشان را اعلام کرده است.
 
شهریاری افزود: با مراجعه خانواده همان روز جسد شناسایی می‌شود و روز شنبه ۹ مهر ماه جسد به خانواده تحویل داده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد این حادثه با اغتشاشات اخیر ارتباطی ندارد، گفت: هیچ گونه آثار گلوله در بدن مرحوم کشف نشده است و آثار نشان می‌دهد فوت ناشی از پرت شدگی فرد بوده است.
 
سرپرست دادسرای جنایی تهران بیان کرد: از تمام کارگرهای ساختمان تحقیق و بازجویی انجام شده است و حتی افرادی بازداشت شدند.
 
وی تصریح کرد: خانم نیکا شاکرمی مدرسه نمی‌رفت و در یک کافی شاپ مشغول به کار بود.
 
سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: پرونده در حال بررسی است و در اسرع وقت نتیجه اعلام می‌شود




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه