نوجوان‌ها در محاصره تهاجم فرهنگی از خارج و داخل!
کد خبر: ١٦٤٩٠٦ تاریخ انتشار: ١٧ ارديبهشت ١٤٠٢ - ١٥:٠٧
صفحه نخست » تیتر یک
نوجوان‌ها در محاصره تهاجم فرهنگی از خارج و داخل!

بعد از اغتشاشات سال گذشته روند کشف حجاب سلبریتی‌هایی که با پول و رسانه همین مملکت سلبریتی شدند، سیری تداومی داشته و گویا قرار نیست به این راحتی از میدان به در بروند، معضلی که بیش از همه می‌تواند تاثیرات سوء بر قشر نوجوان داشته باشد.

بعد از اغتشاشات سال گذشته روند کشف حجاب سلبریتی‌هایی که با پول و رسانه همین مملکت به شهرت رسیدند، سیری تداومی داشته و هربار جنجال تازه به پا کرده‌اند، معضلی که بیش از همه می‌تواند تاثیراتی سوء بر قشر نوجوان داشته باشد. این موضوع تنها معطوف به رفتار و کنش زنان نیست و گاهی سلبریتی‌ها مرد بر این موضوع دامن می‌زنند. به طور مثال اظهارات اخیر رضا کیانیان در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی مصداق روشنی از تشویق به قانون شکنی است، آن هم در وضعیتی که جامعه بیش از پیش به آرامش نیاز دارد.

مهدی سلحشور مداح سرشناس کشورمان درخصوص اظهارات کیانیان در مورد رعایت حجاب در فضای مجازی نوشت: عزیزان وزارت ارشاد، برای سلبریتی‌هایی که همچنان بر طبل قانون‌شکنی و کشف حجاب به عنوان حرام شرعی و سیاسی می‌کوبند چه برنامه‌ای دارید؟ مماشات با این افراد نتیجه‌اش فریب آن محدود دختر و پسر جوان می‌شود که کف خیابان برای نیات شوم این سلبریتی‌ها هنجارشکنی می‌کنند. از سرچشمه باید برخورد شود.

* سلبریتی تقلید می‌شود

سلبریتی امروز، در نقش یک رسانه عمل می‌کند و زمانی که هنجارشکنی می‌کند یا تشویق به قانون شکنی می‌بایست در قبال آن پاسخگو باشد. 

زمانی که سلبریتی روسری از سر برمی‌دارد برخی نوجوانان حرکت و اقدام او را تقلید می‌کنند. شرح این مساله یا به زبان بهتر این معضل بسیار ساده است که بالاخره هر سلبریتی‌ای هوادارانی دارد و می‌تواند با بهره از همان هواداران به نوبه خود باعث تاثیرگذاری منفی و سهمی از اغفال داشته باشد. امروزه تحریک احساسات جمعی که تکمیل کننده هجمه شبانه‌روزی معاندین غربی بخصوص در فضای مجازی است، به امری سهل برای سلبریتی‌ها بدل شده و طبیعی است زمانی که سلبریتی روسری از سر برمی‌دارد برخی نوجوانان حرکت و اقدام او را تقلید می‌کنند و به همین سادگی تفرقه‌افکنی و تشویش اذهان کلید می‌خورد.

*تداوم نافرمانی از کتایون ریاحی تا شقایق دهقان

شقایق دهقان، بازیگر نقش‌های طنز، شب گذشته بدون حجاب در کافه‌ کتاب نشر ققنوس حاضر شد. وی همچون بسیاری دیگر از بازیگران زن که این روزها با پوشش غیرمتعارف و با تعمد به کشف حجاب در مراسم مختلف حاضر می‌شوند، شب گذشته بدون حجاب در مراسم مربوط به رونمایی یک کتاب در کافه‌کتاب نشر ققنوس حاضر شد ‌و در این مراسم سخنرانی هم کرد. تصاویر بی‌حجاب این سلبریتی به سرعت در فضای مجازی منتشر شد. روز قبل از آن نیز باران کوثری، بدون حجاب در مراسم تشییع پیکر حسام محمودی هنرپیشه تازه درگذشته سینما و تلویزیون شرکت کرده بود. اخیرا نیز در پی کشف حجاب  افسانه بایگان و فاطمه معتمد آریا، دو بازیگر سینما و تلویزیون در مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی برای آنها پرونده قضایی تشکیل و پرونده به دادسرای ارشاد ارسال شد. و به همین ترتیب این رخداد از همان دوران اغتشاشات آغاز شد و هرازگاهی سلبریتی‌ها مبادرت به کشف حجاب می‌کنند که بعضا با آن‌ها نیز برخورد قضایی صورت گرفته است. اما این راه چاره، قطعا برای رفع این معضل کفایت نمی‌کند.

*رونمایی از ابزار نوین تهاجم فرهنگی  

تهاجم فرهنگی با پیشرفت‌های فناوری از رادیو و تلویزیون و ماهواره به فضای مجازی و شکل نوین خود رسید. هر روز این شرایط دشوارتر شد چراکه فضای مجازی دریچه‌ای بود که مستقیم می‌توانست به ذهن و قلب مخاطبان نفوذ کند. در بحث تهاجم فرهنگی، مسائل اخلاقی، محتواهای وسوسه‌انگیز و شستشوی فکری عقیدتی از دیگر موارد خطرناک‌تر و نمود بیشتری داشت اما همچنان برای قشر عظیم دانا و فهیم میهنمان این قالب نوین تهاجم نیز کارساز نبود، لیکن بالاخره قشری هم بودند که از این محتواها تاثیر گرفته و خود نیز به تدریج به مبلغان همین تهاجم تبدیل شدند.

*معضل سلبریتی‌های تاثیرگذار و نوجوانان تاثیرپذیر

در این میان دو قشر در کانون اصلی تهاجم قرار گرفتند، یکی نوجوانان که به دلیل شرایط کم تجربگی سنی و دوران اوج برتری احساسات قابل نفوذ می‌نمودند و دیگری سلبریتی‌هایی بودند که تاثیر بر آن‌ها می‌توانست به برنامه‌های بلند مدت تهاجم فرهنگی به صورت خواسته یا ناخواسته کمک کنند. امروزه متاسفانه در این دو مقوله مهم نمونه‌های عینی را می‌توان مشاهده کرد.

*استمرار کشف حجاب

طرح عفاف و حجاب در راستای برخورد با کشف حجاب در معابر، اصناف و خودروها از ۲۶ فروردین ماه با دستور سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور آغاز شده و پلیس بدون مماشات با هنجارشکنان برخورد کرده و تفاوتی میان افراد عادی جامعه و جامعه هنری و  سلبریتی‌ها قائل نیست. با این وجود باز شاهد مصادیقی از کشف حجاب هستیم و هنوز خبر کشف حجاب قبلی به حاشیه نرفته، خبر بعدی در فضای مجازی و رسانه‌ها گل می‌کند و باید برای این معضل، اقدام جدی‌تر شود.

برای نمونه بارها و بارها مردم فهیم و مخاطبین بخش «فارس من» خبرگزاری فارس، کمپین‌های متعددی به امضاء جمعی رسانده‌اند و خواهان برخورد جدی با کشف حجاب سلبریتی‌ها شده‌اند.

«کشف حجاب جرم‌انگاری شود»، «اقدام قاطع علیه کشف حجاب افسانه بایگان و معتمدآریا»، «صفحه مجازی سلبریتی‌های هنجارشکن مسدود شود»، «جلوی انتشار تصاویر و ویدیوهای کشف حجاب از رسانه‌های رسمی گرفته شود»، «بدون مماشات با بدحجابی برخورد شود»، «برخورد قاطعانه مراجع ذیصلاح با جرم آشکار کشف حجاب»، «برخورد با بازیگران هنجارشکن»، «با بازیگرانی که کشف حجاب می‌کنند، لطفا برخورد قانونی شود»، «تقاضای محاکمه سلبریتی بی حجاب؛ ستاره اسکندری»، «عدم سکوت مقابل اظهارات رضا کیانیان درباره نداشتن روسری» و «لزوم بازخواست مسئول خانه هنرمندان به دلیل کشف حجاب بازیگران» از جمله ده‌ها پویش مردمی است که به امضاء جمع کثیری از هموطنان رسیده است و لزوم پیگیری مجدانه این معضل را بیش از پیش نشان می‌دهد چراکه این دسته از سلبریتی‌ها ظاهرا تا اینجای کار بر جرم خویش اصرار ورزیده و می‌خواهند به این روند ادامه دهند.

 

*کشف حجاب کنندگان سراغ کاری دیگر بروند!

محمدمهمدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به سلبریتی‌هایی که به کشف حجاب اقدام می‌کنند می‌گوید: «بازیگران زنی که کشف حجاب کردند، به این انتخاب جدید رسیدند که تابع قوانین نباشند. ما در حوزه فرهنگ و هنر در خدمت عزیزانی هستیم که ملزم به قانون هستند.» 

وزیر فرهنگ در ادامه می‌گوید: اگر کسی اصرار دارد از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت نکند، ما اصراری بر مجبور کردن آن‌ها به این امر نداریم؛ آن‌ها می‌توانند آزادانه وارد فعالیت‌های دیگری بشوند.

*صرفِ ممنوعیت فعالیت هنری کشف حجاب کنندگان کفایت می‌کند؟

اینجا اما با اینکه منظور آقای وزیر این بوده که قطعا هیچ جایی برای فعالیت سلبریتی‌هایی که کشف حجاب کرده‌اند نیست، باید تاکید کرد که نه تنها در وزارت ارشاد بلکه در هیچ جای دیگری نیز نباید فعالیت هنری داشته باشند و حتی باید پیگیری قضایی آن‌ها به جدی‌ترین شکل ممکن پی‌گیری شود چراکه در صورت تداوم این معضل، مساله می‌تواند در ذهن نوجوان امروزی به شکل روال تداعی کند و به سرعت از قبح و زنندگی آن کاسته شود و عواقب و خسارات این روند به هیچ عنوان قابل توجیه و اصلاح نخواهد بود.

*«این‌ها» باید پاسخگو باشند

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به کشف حجاب برخی چهره‌های سیاسی و سلبریتی‌ها می‌گوید: این افراد هویت واقعی خودشان را نشان دادند ممکن است بگویند ما اشتباه کردیم، اما از اینها چنین چیزی قابل قبول نیست. اگر خطا یک بار تا ده بار باشد، خطاست ولی وقتی ادامه‌دار شود دیگر خطا نیست. اینها باید پاسخگو باشند.

وی می‌افزاید: اگر فتنه ۸۸ را به راحتی رها نکرده بودیم اینها جرأت نمی‌کردند این‌گونه دوباره به عرصه بیایند. این کسانی که هیجان زده شدند و به خیابان‌ها آمدند، به این افراد اعتماد کرده‌اند، برای همین این افراد در تخریب‌ها، آتش زدن‌ها و خونهای ریخته شده شریک هستند.

 

با وجود شرایط حال حاضر و موضع‌گیری برخی از سلبریتی‌ها و تداوم موردی کشف حجاب در اماکن و رویدادهای عمومی چند مساله مطرح می‌شود. اول اینکه خوشبختانه گزارش‌های میدانی و مشاهدات عینی حاکی از این است که تاثیرات دشمن در اغوای قشری از جامعه برای کشف حجاب سیر نزولی یافته و مصادیق بدحجابی و بی حجابی روز به روز در حال کم رنگ شدن است که نشان از درک عمومی جامعه نسبت به این پدیده غیرمتعارف دارد. ضمن اینکه فرهنگ‌سازی، اجرای قوانین و مقررات مربوطه و بخصوص شیوه تبیین نظر مقام معظم رهبری در مورد امر به معروف و نهی از منکر تاثیر مثبت خود را در جامعه نشان داده و همین روند موجب بهبود شرایط خواهد شد لذا در این بین اصلاح قوانین، تذکر جدی و پیگرد قضایی سلبریتی‌هایی که با نوع رفتارشان می‌توانند بخش قابل توجهی از جامعه هدف را متاثر از خود سازند، از مهم‌ترین امور در زمینه حل این معضل به شمار می‌رود.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه