جریمه سنگین برای اینفلوئنسرهایی که درآمد خود را اعلام نمی‌کنند
کد خبر: ١٦٤٩١٧ تاریخ انتشار: ١٩ ارديبهشت ١٤٠٢ - ١٢:٢٣
صفحه نخست » تیتر یک
جریمه سنگین برای اینفلوئنسرهایی که درآمد خود را اعلام نمی‌کنند

سه اینفلوئنسر به پرداخت 400000 یورو به عنوان معوقه مالیاتی و جریمه محکوم شدند.

برخی از کشورها قوانین مختلفی را برای فعالیت اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی وضع کرده‌اند که اگر این افراد قوانین را رعایت نکنند با جریمه‌های نقدی یا حتی زندان مواجه می‌شوند.

*اینفلوئنسر با چهره ورزشی و هنری فرق می‌کند 

اینفلوئنسرها، افراد معروف و تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی هستند آنها مانند چهره‌های سرشناس دنیای ورزش و هنر و سرگرمی در میان مردم شناخته شده نیستند ولی در شبکه‌های اجتماعی نفوذ و اثرگذاری قابل ملاحظه‌ای دارند.

بطور معمول اینفلوئنسرها به عنوان یک پیمانکار مستقل برای تبلیغات شرکت‌ها کار می‌کنند. پیمانکاران مستقل در دسته «خود اشتغالی» جای می‌گیرند از این رو باید «مالیات خود اشتغالی» و «مالیات بر درآمد» پرداخت کنند.

*بهره‌برداری اینفلوئنسرها از بازاریابی مجازی

همان طور که می‌دانید یکی از روش‌های موثر در بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان است. در اینفلوئنسر مارکتینگ از این روش بازاریابی به خوبی بهره برده و از آن جایی که مخاطبین(فالُوِرها/دنبال کننده) به فرد اینفلوئنسر اعتماد دارند راحت تر جذب محصول یا خدمات برند می‌شوند.

میزان در آمد اینفلوئنسرها از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام یکی از موضوعات جذاب برای کاربران در این شبکه‌هاست. بیشترین سوالی که احتمالا در ارتباط با این موضوع برای خیلی‌ها پیش می‌آید این است که آیا درآمد آنها از این طریق شامل مالیات می‌شود و آیا آنها ملزم هستند تا بخشی از درآمد خود از طریق شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان اینفلوئنسر را به مالیات اختصاص دهند؟ 

*عدم تصویب قوانین مشخص در حوزه مالیات اینفلوئنسرها

این گونه فعالیت‌ها و کسب و کارها چون از ماهیت جدیدی برخوردار هستند قوانین مالیاتی مشخصی در کشور ما برای آنها تعریف نشده است.

حال سوال این است که درآمد اینفلوئنسرها و مبالغ مالیاتی آنها چگونه مورد محاسبه قرار می‌گیرد؟ و اساسا سازمان امور مالیاتی برای تعیین اینفلوئنسر چه معیار و مولفه‌ای به کار خواهد برد؟

*گردش مالی بسیار بالای اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها و سلبریتی‌های بسیار زیادی در زمینه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. که البته به میزان بسیار بیشتری از این افراد نیز، صفحات و پیج‌های مجهول‌الهویه‌ای وجود دارند که تعداد مخاطبان میلیونی داشته و گردش مالی آنها رقم بسیار بالایی است اما هویت واقعی اینفلوئنسر مشخص نیست و با درآمدهایی با رقم‌هایی نجومی به حیات خود در فضای مجازی ادامه می‌دهند و تاکنون یک ریال مالیات هم پرداخت نکرده‌اند.

*جریمه ۴۰۰ هزار یورویی سه اینفلوئنسر در بلژیک

به نقل از وی‌آر‌تی نیوز، سه اینفلوئنسر در کشور بلژیک به پرداخت ۴۰۰۰۰۰ یورو به عنوان معوقه مالیاتی و جریمه محکوم شدند.

این اینفلوئنسرها محصولات و خدمات خاصی را در رسانه های اجتماعی تبلیغ می‌کنند. در ازای آن، شرکت‌هایی که کالاها و خدماتشان را تبلیغ می‌کنند، به صورت نقدی یا کالایی به آن اینفلوئنسرها پول‌های کلان پرداخت می‌کنند.

*کشورهای اروپایی در حال تنظیم‌گری فعالیت اینفلوئنسرها

بلژیک سال گذشته قوانین خود در زمینه فضای مجازی و برخورد با اینفلوئنسرها را تشدید کرد. در نتیجه اینفلوئنسرها نیز باید هر گونه مزایایی را که دریافت کرده‌اند را اعلام کنند.

تعدادی از آنها تمام وجوه نقد، کالاها و خدماتی که به آنها داده شده را اعلام نکردند و اکنون به پرداخت معوقات و همچنین جریمه محکوم شده‌اند.

بسیاری کشورهای اروپایی در حال تدوین مقررات و قوانین نظارت و مالیات گیری از اینفلوئنسرها هستند.



برچسب ها: اینفلوئنسر


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه