منطق واکنش نظامی تهران به تل‌آویو از نگاه اندیشکده آمریکایی
کد خبر: ١٦٥٩٢٣ تاریخ انتشار: ٠٢ ارديبهشت ١٤٠٣ - ١٨:٥٧
صفحه نخست » آخرین اخبار
منطق واکنش نظامی تهران به تل‌آویو از نگاه اندیشکده آمریکایی

تحلیلگر مرکز «نشنال اینترست» با بیان اینکه خاورمیانه وارد عصری جدیدی شده، معتقد است نخستین هدف از واکنش ایران علیه اسرائیل این بود که به جای تشدید تنش‌ها، اصول بازدارندگی در مقابل رژیم اسرائیل را پایه ریزی کند.

«آرمان محمودیان» مدرس روابط بین الملل در دانشگاه فلوریدای جنوبی تحلیلی را برای مرکز پژوهشی «نشنال اینترست» نگاشته و در ارزیابی واکنش موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق آورده است: این اقدام بی‌سابقه، کل منطقه را وارد دوره جدیدی از تحولات کرده است. با توجه به دیدگاه تشکیلات سیاسی ایران نسبت به تداوم بقا و مبتنی بر اصول بنیادین اسلام، تهران ترجیح داد تا با برنامه‌ریزی دقیق دست به چنین اقدام مهمی بزند. بی تردید این برنامه‌ریزی در هر دو بعد نظامی و سیاسی حمله‌ برجسته‌ای بود. از این‌رو قبل از تصمیم گیری برای انجام آن، تحلیل ملاحظات سیاسی و نظامی مهمی صورت گرفت.

وی معتقد است که استراتژی نظامی ایران در این درگیری ساده به نظر می‌رسد و به طور عمده بر جنگ روانی در چند گام تمرکز داشته است. مرحله اول آن تخریب روحیه دشمن است. این پویش با ایجاد فضایی از عدم اطمینان و رعب در میان اسرائیلی‌ها آغاز شد. این شرایط با بهره گیری همه جانبه از جنگ روانی حاصل شد و از طریق سخنرانی‌های رسمی، پیام‌های دیپلماتیک، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته شد. یک نمونه قابل توجه پیام رهبر ایران در حساب کاربری X (توئیتر سابق) بود که در آن به اسرائیلی‌ها به زبان عبری در مورد مجازات قریب الوقوع هشدار داد.

این استاد دانشگاه معتقد است کارزار گسترده فوق در گام نخست اعتماد به پایگاه سیاسی جمهوری اسلامی برای انجام انتقام را مورد تاکید قرار می‌داد و در مرحله بعد روحیه ارتش و مردم اسرائیل را تخریب می‌کرد.

بنا بر تحلیل این کارشناس روابط بین الملل، مرحله دوم شناسایی قدرتمندانه شرایط بود که پس از عملیات روانی اولیه، در روز ۱۳ آوریل همزمان با موشک باران حزب الله از جنوب لبنان به سمت اسرائیل صورت گرفت. این مرحله با شلیک حدود ۴۰ راکت برای ارزیابی و شناسایی آمادگی ارتش اسرائیل و در عین حال تشدید فشار روانی بر آنها انجام شد تا براساس این حرکت تاکتیکی، پاسخ دشمن و چگونگی راهبردهای بعدی مشخص شود.

از نظر وی گام سوم، حمله گسترده بود که برای نخستین بار در تاریخ با چند صد پهپاد، موشک کروز و بالستیک صورت گرفت. این حجم بالای پرنده‌ها از مواضع مختلفی پرتاب شدند، تا بر لایه‌های دفاع هوایی ایالات متحده در عراق و سوریه، انگلیس در قبرس، اردن و خود اسرائیل فایق بیایند. هدف راهبردی ارسال پهپادها آن بود که موشک‌های بالستیک و کروز بتوانند از پدافندها عبور کرده و به اهداف مورد نظر خود برسند.

محمودیان هدف ایران از انجام حمله‌ای با خسارت جانی اندک را نشان دادن توانایی‌های خود با به حداقل رساندن خطر وقوع جنگ عنوان و تصریح کرد: تهران با رویکرد نشان دادن حمله مستقیم از خاک خود پیامی روشن از توانایی خود برای رسیدن به اسرائیل و اجرای یک عملیات پیچیده و گسترده را ارسال کرد. این پیام به ویژه با توجه به گزارش‌های مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران دارای بزرگترین زرادخانه موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است، اهمیت قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه توان و استراتژی ایران تهدیدی برای اسرائیل و منافع ایالات متحده در خاورمیانه است، افزود: اگرچه هدف اولیه حمله ۱۳ آوریل ایران به جای تشدید تنش، احیای بازدارندگی درمقابل اسرائیل بود اما به این معنا نیست که ایران قصدی برای آسیب زدن نداشته است. به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی حمله، ایران می‌خواست توانایی واردکردن آسیب جدی به تأسیسات کلیدی اسرائیل را هم کسب کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه