برای مثال برخی سایت های فروش اینترنتی، درحالی اقدام به فروش کالاهای خود تحت عنوان بلک فرایدی کرده اند که قیمت ماشین اصلاح موی سر کیمی مدل KM-۵۰۲۹ را که قیمت آن قبل از تخفیف ۷۳۹ هزار تومان بوده است را در قسمت تخفیفهای ویژه جمعه سیاه با قیمت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی عرضه کرده که با تخفیف اعمال شده به قیمت ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان به مشتری عرضه کرده است تا مصرف کننده به تصور اینکه تخفیف زیادی روی کالا است ترغیب به خرید شود، درحالیکه قیمت واقعی و قبل از تخفیف این کالا ۷۳۹ هزار تومان بوده است.
«اسنپ شات» هم به جمع متقلبین پیوست
نمونه دیگری از تخلف فروشگاه های آنلاین در ارائه تخفیف های ظاهری اما در واقع گران فروشی به مردم را می توان با مقایسه قیمتی دو کالا در اسنپ شات و دیجی کالا دید. برای مثال کنسول بازی PS5 در فروشگاه اسنپ شات با تخفیف یک درصدی ۳۴ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان قیمت گذاری شده است، درحالی که قیمت این کالا در دیجی کالا قبل از تخفیف ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درج شده است و با تخفیف ۶ درصدی بلک فرایدی قیمت آن ۳۲ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان شده است. به عبارت دیگر اسنپ شات این دستگاه را ۲ میلیون تومان گران تر آن هم در تخفیف جمعه سیاه به مردم میفروشد.
جولان اجناس دست دوم در بلک فرایدی
در این میان برخی از فروشگاهها نیز پا را فراتر گذاشته و اقدام به فروش کالاهای بیکیفیت یا تاریخ مصرف گذشته به اسم تخفیف ویژه بلک فرایدی میکنند و مشتریان نیز به دلیل جذابیت تخفیفهای اعلامشده، این کالاها را خریداری، اما بعدها متوجه کیفیت پایین یا تاریخ مصرف گذشته آنها میشوند.
به نظر میرسد با تبلیغات گسترده و روشهای بازاریابی جدید مغازه داران یا دارندگان فروشگاههای آنلاین صرفا قصد بالا بردن تب خرید و فروش را دارند و این نوع تخفیفها بیشتر به جای اینکه به نفع مشتریان باشد به نوعی بازی با اعداد و ارقام است.
کلاهی که «دیجی کالا» سر مردم گذاشت؟
دیجی کالا یکی از سایت های فروش آنلاین رسمی در کشور، درحالی به استقبال «بلک فرایدی» میرود که اکثر محصولات خود را به فهرست کالاهای «جمعه سیاه» افزوده است که شامل فروش لوازم خانگی، لوازم دیجیتال، کیف و کفش، ساعت و زیورآلات، پوشاک، لوازم ورزشی و سفری و لوازم آرایشی و بهداشتی و ... می شود.
شاید در نگاه نخست محصولاتی که با عنوان حراج در جمعه سیاه دیجی کالا به فروش می رسد دارای تخفیف های قابل توجهی باشد، اما به گفته سود زیادی از تخفیفهای ارائه شده نصیب خریدار خواهد شد درحالیکه بررسی قیمت کالاها نشان میدهد که درمواردی کالاها حتی از قیمتهای قبل از جمعه سیاه گرانتر و یا هم قیمت قبل از اعمال تخفیف است بنابراین قرار نیست سودی به جیب مصرف کننده برود و درواقع شگردهای تبلیغاتی است که متقاضیان را وسوسه به خرید میکند.
سودجویی «جاجیگا» از بلک فرایدی
سوء استفاده کسب و کارهای اینترنتی تا جایی پیش رفته است که محدود به مشاغل مرتبط با فروش کالا نمیشود و هر صنفی برای سود جستن از این رویداد دست به کار شده و دست به تخفیف شده اند؛ برای مثال سایت فروش اینترنتی جاجیگا که مرتبط با فروش تورهای گردشگری است برای فروختن تورهای خود یا حتی اجاره ویلا به متقاضیان از بلک فرایدی استفاده کرده تا مشتریان را ترغیب به خرید کند. این در حالی است که این رویداد در کشورهای غربی صرفا برای فروش کالا است نه موارد دیگر.
جمعه سیاه از کجا آمده است؟
این رویداد ریشهای آمریکایی دارد و به جمعه بعد از جشن شکرگذاری در آمریکا که روز ویژه خرید برای خانوادههای آمریکایی پیش از جشنهای کریسمس و سال نوی میلادی است گفته میشود. در این روز تقریبا همگی اجناس در فروشگاههای آنلاین و حضوری در اکثر کشورها با تخفیفهای ویژه و واقعی به مشتریان عرضه میشوند.
در روز جمعه سیاه در بسیاری از کشورهای دنیا با تخفیفهای چشمگیر در فروشگاهها و وبسایتهای آنلاین همراه است وبهعنوان یک فرصت برای خریداران و فروشندگان شناخته میشود.