گروه فرهنگی صابرنیوز:چه چیزی باعث میشود فیلمی که سه سال در توقیف بوده، ناگهان به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان، یعنی اسکار، معرفی شود؟
پرسشی که شاید تنها در سینمای ایران بتوان سراغش را گرفت.
«علت مرگ: نامعلوم» فیلمی است تلخ، با نگاهی سرد و بدبینانه به جامعه، انسان و اخلاق. روایتی پر از انزوا، بیپناهی و بنبستهای اخلاقی و اقتصادی که شخصیتهایش را یکییکی خرد میکند. فیلمی که نه سرگرمکننده است، نه امیدبخش، و نه حتی در تلاش برای برقراری آشتی با مخاطب.
اما همین فیلم، که زمانی حتی اجازه ورود به جشنواره فجر را نیافت و بیهیچ توضیح مشخصی به محاق رفت، حالا بهطور ناگهانی و در کمال شگفتی، به عنوان نماینده رسمی ایران برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ انتخاب شده است. انتخابی که نه فقط سینمادوستان، بلکه حتی اهالی رسانه را نیز غافلگیر کرده.
سؤالی که بیپاسخ مانده، این است:
آیا فیلم تغییر کرده یا فضای تصمیمگیری؟
آیا داستانِ غمبار، تلخ و بدبینانهای که زمانی ممنوع بود، حالا با چه نگاهی قابل دفاع شده؟
آیا سازوکار انتخاب نماینده ایران برای اسکار واقعاً شفاف و حرفهایست، یا همچنان اسیر ملاحظات سلیقهای و لحظهایست؟
در نهایت، «علت مرگ: نامعلوم» فارغ از کیفیت هنریاش، به یکی از نشانههای بارز تضادها و سردرگمیهای سیاستگذاری فرهنگی در ایران تبدیل شده. فیلمی که باید توقیف میماند، یا شاید باید از همان ابتدا آزاد میبود. اما حالا که به اسکار میرود، بیش از آنکه نماینده سینمای ایران باشد، نمایندهی وضعیت سینمای ایران است.














