نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
حجاب، نگهبان زن و اجتماع
کد خبر: ١٦٥٤٥٥ تاریخ انتشار: ١٠ آبان ١٤٠٢ - ١٣:٤٢
صفحه نخست » یادداشت
حجاب، نگهبان زن و اجتماع

 وحیده علی‏میرزایی‬ پژوهشگر حوزه زن و خانواده طی یادداشتی با عنوان «حجاب، نگهبان زن و اجتماع» به موضوع عفاف و حجاب پرداخت. که جزییات این یادداشت به شرح ذیل است.

از آنجا که جامعه ما جامعه‬‌‏ای بنیان گرفته بر ارزش‌های اسلامی و اثر یافته از آموزه‌های قرآنی و تعالیم اهل‏ بیت است یکی از آموزه‌های مهم آن مسئله حجاب و عفاف است که از جای‏گاه خاصی برخوردار است. وجوب رعایت پوشش برای زن یکی از احکام ضروری اسلام است که آیات و روایات و سیره معصومین بر آن دلالت دارند و یکی از اهداف مهم تشریع این حکم، پاک‏سازی محیط اجتماعی از مظاهر فریبنده است؛ لذا پوشیده بودن زنان در جامعه، نه‌تنها موجب تقویت بنیان خانواده می‌شود، بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز خواهد بود.

همچنین حجاب و پاک‏دامنی امری فطری است به همین دلیل هریک از ادیان به‎‬‌نوعی صورتی از حجاب را برای زن مقرر داشته است. البته لازم به ذکر است بررسی عفت و حیا نیازمند توجه به جای‏گاه آن در اسلام و به‏‌خصوص قرآن کریم است. حجاب و عفاف کامل، دستور و توصیه خداوند مهربان به تمامی دختران و زنان باایمان است.

حجاب، به‏‌صورتی که زیبایی‌ها و زینت زن را بپوشاند دستوری قرآنی، تکلیفی انسانی و برنامه‏‌ای اخلاقی است. اصل حجاب بنا به روایات مختلف از زمان خود پیامبر اکرم (ص) به‌‏وجود آمده است به‏‌طوری که به‏‌عنوان مثال در تاریخ می‌خوانیم که پس از نزول سوره نور، عایشه، زنان انصار را به‏‌علت رعایت حجاب تحسین می‌کند. با توجه به نص قرآن، تاریخ اسلام و نظر فقها، هدف از حجاب در اسلام فقط پوشاندن بدن زن از تماس با نامحرمان و ممانعت از جلوه‌‏گری و خودنمایی اوست، نه پرده نشین کردن او.

حجاب در اسلام از این منشأ سرچشمه می‌گیرد که محل انواع التذاذهای زن و مرد از یکدیگر تنها باید محیط خانواده باشد و اجتماع منحصراً باید محل کار و فعالیت باشد. می‌توان گفت اسلام درباره فلسفه حجاب، جنبه‌های ذیل را در نظر گرفته است:

۱) ارزش و احترام زن: زن گوهر گران‌بها است و حجاب باعث می‌شود زنان از دست‏برد‬ زدن غارت‏گران و آلودگان به لجن معصیت و گناه در امان باشند.

۲) آرامش روانی: اسلام دستورات خاصی برای تعدیل این غریزه آتشین در زن و مرد صادر کرده است. در این میان وظایف خاص زنان پرهیز از هرگونه خودآرایی برای جلب توجه مردان است.

۳) استحکام پیوند خانوادگی: اختصاص یافتن استمتاعات به محیط خانوادگی و در محدوده ازدواج مشروع، پیوند زن و شوهری را محکم می‌کند و موجب اتصال بیش‌تر زوجین به یکدیگر می‌شود.

۴) استواری اجتماع: کشاندن مسائل جنسی از محیط خانه به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می‌کند.

۵) موفقیت‌های معنوی: زن پوشیده، از میان خود و خدا، خدا را برگزیده است. چنین انتخابی به روحیه تفکر و عمل او حال و هوای دیگری می‌بخشد و به پوشش او معنا می‌دهد و آن را عملی منطقی، خداپسندانه و در راستای حرکت‌های تکاملی او قرار می‌دهد که به زیبای‌های درونی او تجلی بخشیده است. پوشیدگی زن نمود بارز تقوای اوست. مقام معظم رهبری در بیانات خود از حجاب به ‏عنوان مظهر معنویت یاد کرده و می‌فرمایند: «سال‌ها غرب با معنویت و با مظاهر معنویت جنگیده است. یکی از مظاهر معنویت که غرب هیچ‏وقت با آن سر سازگاری نداشته، حجاب بوده است».

۶) سلامت جسمانی و روانی: پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه‌تنها به چنین زنی چشم طمع نخواهند برد و پاکی و نجابت او را می‌ستایند، از طرفی بدن و زیبایی‌های او در سایه حجابی که دارد، از چشم نامحرمان پوشیده خواهد بود. در این صورت است که زن در سنگر حجاب خود از تیر نگاه‌های زهرآلود و سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه مصون خواهد بود و آرامش و امنیت درونی او برقرار خواهد شد.

حجاب و پوشش دینی نگهبان زن از نگاه‌های آلوده و آسیب‌های احتمالی است که به زن آرامش و مصونیت می‌بخشد و هرچه این پوشش کامل‌تر شود، درصد امنیت و حفاظت آن بالاتر می‌رود. برخلاف آنچه مخالفین حجاب خرده‏ می‌گیرند، حجاب موجب فلج کردن نیمی از افراد اجتماع نیست. حکم اسلام درباره حجاب، مانع هیچ‏ گونه فعالیت اجتماعی یا اقتصادی نیست

همچنین برخی از روش‌های ترویج حجاب عبارتند از:

۱) آموزش حجاب در مدارس

۲) فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ ‏سازی حجاب

۴) ترویج فرهنگ غیرت.

۵) نظارت لازم بر فعالیت‌های رسانه‌های جمعی

۶) فعالیت‌های مؤثر قوای سه‏ گانه در امر ترویج و گسترش فرهنگ حجاب

۷) تقویت عقلی و منطقی حجاب در میان زنان





Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: