نسخه موبایل
www.sabernews .ir
سایت خبری تحلیلی صابرنیوز  
ایستاده در غبار؛ در ضیافت «هجمه‌ها و خنجرها»
کد خبر: ١٦٥٥٢٠ تاریخ انتشار: ٠٣ آذر ١٤٠٢ - ١٧:٥٦
صفحه نخست » مطالب وسط
ایستاده در غبار؛ در ضیافت «هجمه‌ها و خنجرها»

محمد خزاعی به تعبیر دوستی مدیر سرسخت و مهربان سینماست. قاطعیت، جسارت و بی پروایی او در پافشاری بر اصولی که خیلی ها آن را بر نتابیدند و خشمگین شدند قابل تمجید است او اما، با جزم و جدیت خیره کننده به سمت افقی که نشان داده و ترسیم کرده است به‌پیش می رود...


به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان، هر کس جز محمد خزاعی در دو ساله اخیر سکاندار سینما می بود بارها عطای این مدیریت و ریاست را به لقایش می بخشید و زیر بار این حجم از فشارها، هجمه ها و سنگ اندازی ها تاب نمی آورد.
تهیه کننده قلاده‌های طلا و به وقت شام در ضیافت «هجمه‌ها و خنجرها» اما خم به آبرو نیاورده و همچنان، پایبند اصول و آرمان به پیش می تازد و بر عهدی که بسته است استوار مانده است.
نه سنگ اندازی ها و چالش های جناحی هراسانش‌ کرده و نه لشگر سایبری اپوزیسیون داخلی و خارجی.
ظاهرا، خودش، در جایی گفته بود« هر هفته یا هر ماه با یک چالش روبرو شده است»: از هشتگ ضد امنیتی تفنگت را زمین بگذار تا جنبش می تو، از عنکبوت نامقدس تا اغتشاش، از سهم خواهی مافیای ریشه دار تا مطالبات توده های آتش به اختیار.
او اما با سماجت انقلابی در مسیر عدالت فرهنگی برای اعتلای سینمای ملی گام های استوار برداشته است.
مهر ماه سال گذشته وقتی در غبار تیره اغتشاشات، بیانیه نویسی ها و ضربات داخلی و خارجی وقتی کمر بسیاری از مشاغل و کسب و کار شکسته شد و در حوزه فرهنگ و سینما هر لحظه و هر دقیقه چوب لای چرخ گذاشته می شد محمد خزاعی و تیم با تجربه اش خم به آبرو نیاوردند و در بحبوبه کارزار واقعی یک هجوم جهانی علیه جامعه و حاکمیت ایران در کنار وفاداران ولایت ‌‌و ملت در سنگر سینما و فرهنگ با مجاهده ایستادند.
و درست وقتی که دشمنان این سرزمین نوک پیکان حملات ناجوانمردانه خود را به سمت سینما نشانه‌گرفته بودند باز این رئیس سینمای ایران بود که در تالار وحدت در اختتامیه جشنواره سینما حقیقت با همان روحیه همیشگی و لحن و زبان صریح و انقلابی فارغ از «اتمسفر سکوت و فتنه» آن روزها، فریاد‌کشید که خانواده سینما پای انقلاب و ملت می ایستد . و بار دیگر میثاق ناگسستنی این بخش از جامعه را با ولایت و انقلاب اسلامی به نمایش در آورد؛ و اتفاقا، بعد از این موضع گیری قاطعانه بود که ورق ها برگشت و فصل تازه ای در تحولات حوزه فرهنگ و سینما شکل گرفت.
نمی توان انکار کرد که در جامعه فرهنگی یکی از تاثیرگذارترین و موفق ترین چهره ها در دو ساله اخیر بدون تردید تهیه کننده فیلم های انقلابی و دبیر پیشین جشنواره های مقاومت و دفاع مقدس بوده است. حتی می توان این گونه تعبیر کرد که سینمای دولت سیزدهم در کارزار جنگ های ترکیبی و رسانه ای علیه جمهوری اسلامی آن هم در شرایطی که اپوزیسیون ضدنظام سعی کرد از سینماگران و هنرمندان و فعالان رسانه‌ای بیشترین بهره برداری و سواستفاده را نماید مدیریت سینما با «دفاعی مقدس» در این مواجهه و نبرد سربلند بیرون آمده است.
مدیری که امروز به نظر می رسد هم در گفتمان و هم در عملکرد اجرایی موفق بوده و سینما را با انواع آسیب ها و مشکلاتش به مجرا و مسیری مطلوب تری هدایت و راهبری کرده است.
سازمان سینمایی دولت سیزدهم در حالی متولی سینما شد که این کسب و کار از تهدیدات و لطمه های کرونا در آستانه ورشکستگی و تعطیلی بود مضافا که این‌حوزه‌در چالش مهر ماه ۱۴۰۱ نیز، تا مرز تعطیلی قطعی پیش رفته بود. چراغ های خاموش سالن های سینما و چرخ های متوقف تولید امروز با جهش ها و فرازهای شگفتی مواجه است.
نهضت سالن سازی و توسعه زیرساخت سینمایی در شهرهای مختلف کشور بویژه مناطق محروم آغاز شده و طی ۲۰ ماه بیش از ۲۳۰ سالن سینما به چرخه اکران پیوسته است.
شاید باورش کمی سخت باشد که چگونه سازمان سینمایی با عزمی ملی و حضوری میدانی در جای جای این سرزمین پهناور مسیرهای توسعه را هموار نموده است.
حدود ۲۵۰ شهر در آغاز دولت سیزدهم حتی یک سالن سینما هم برای استفاده مردم نداشته ،ولی امروز، سازمان سینمایی با رویکرد تمرکززدایی و عدالت محوری چراغ سینماهای‌بسیاری از این شهرها را روشن کرده است. از «سراوان» سیستان و بلوچستان تا «زرقان»استان فارس، از «بوکان»آذربایجان غربی تا «بهمئی» کهکیلویه و بویر احمد از «سی سخت» تا قلب تهران و … سالن های سینما یکی یکی اضافه و روشن می شوند و دولت سیزدهم در آستان ثبت رکوردی بی سابقه ‌در تاریخ سینمای این سرزمین است. خیز بلند برای دستیابی به ۱۰۰۰ سالن سینما.

بسط عدالت سینمایی، تقویت و گسترش زیرساخت‌ها، شناسایی‌ها و درک ملموس مشکلات سینما، تکریم سینماگران، احیاء، تجهیز، نوسازی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام حتی تعطیل شده، رفع دغدغه‌ها و مشکلات فعالان این عرصه، شناسایی و جذب منابع بالقوه و بالفعل موجود در استان‌ها برای هم افزایی و ارتقای نشاط عمومی از طریق سینما در قالب برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی، توجه به افزایش بودجه و منابع تولید آثار، تجهیز، توسعه و به روزرسانی امکانات سینمایی ، دغدغه معیشت خانواده سینما، پیگیری موضوعاتی چون مسکن و بیمه و مالیات و ترمیم حقوق بازنشستگی سینماگران و ده ها طرح و برنامه دیگر کارنامه سازمان سینمایی را برجسته ساخته است.
سفرهای استانی رئیس سینما با هدف ارتقاء و تعالی هنر صنعت سینما و تصویر، حمایت از تولید و آموزش سینما در استان‌ها و شهرهای مستعد، حمایت از استعدادهای سینمایی و فیلم‌سازی استان، توسعه زیرساخت‌های سینمایی استان‌ها و … جنبش و نگاه جدیدی را در فضای اجتماعی استان ها رقم زده است. ۲۵ ماه مدیریت سینما، ۲۵ سفر استانی و بیش از ۷۰ حضور میدانی در شهرستان های محروم.
پس بی دلیل نیست که این روزها، هر هفته و هر ماه، با افتتاح و گشایش سالن های سینما در سطح کشور روبروئیم.
در عین حال، رییس سینمای کشور با استفاده از ظرفیت های حقیقی و حقوقی خود، توانسته است از طریق‌احیای شورای عالی سینما گشایش های بزرگ و طرح های کلانی را در راستای «توسعه پایدار سینما» ایجاد نماید.
طرح های بنیادینی چون: «ایجاد شهرک سینمایی دیجیتال»، «سرفصل تولیدات مشترک منطقه ای و بین المللی»، «تاسیس بنیاد ملی انیمیشن»، «پیگیری تامین مسکن بیش از ۲۶۰۰ سینماگر ملی و استانی»، «سینما- کارت» به مثابه طرحی جامع برای تضمین مخاطبان گسترده سینما، ارتقای سمفا، سامانه شناسا و سرور ملی و فیبر نوری، ایجاد سازمان بازرگانی و تبلیغات سینمایی، به روز رسانی تجهیزات مراکز سینمای جوان در سراسر کشور بعد ۱۴ سال با تهیه و تامین ۱۸۰۰ میلیارد ریال و فعال سازی و مشارکت جویی از دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه برای عرضه محصولات سینمایی و تقویت تجاری سازی فیلم های ایرانی و … از دیگر اقدامات محمد خزاعی در بازه زمانی ۲۵ ماهه ریاستش بر سینمای ایران است.
پر واضح است که اگر چالش های داخلی و بین المللی، سنگ اندازی ها و خودزنی های افرادی در برخی صنوف نمی بود می توانستیم بیش از این گستره از تحول و دستاورد را نظاره گر باشیم.
شکی نیست امروز با تدابیر هوشمندانه، اعتماد مردمی به سالن های سینما بازگشته و شاهد شکوه آشتی خانواده ها و مردم با فیلم ها هستیم. فروش حدود ۷۰۰ میلیاردی سینما ، در کنار افزایش سالن های سینما به تعداد ۸۰۴ سالن و رونق تولید در کنار پالایش محتوایی و استانداردسازی و مسئله‌مندی سینما در حوزه های سینمای کوتاه، مستند و بلند و … همگی گواه کارنامه ای غنی و پربار و افتخاری برای خانواده سینمای‌ایران است.
شاید بتوان گفت: قطار سینمای ایران به حرکت در آمده یا به تعبیری دقیق تر بهار سینما فرا رسیده است و افق پیش رو امیدبخش است و همه این ها را می توان مرهون مدیری دانست که‌در عین مراوده صمیمانه و مهربانانه با خانواده سینما سرسختانه‌پای اصولش ایستاده است.



برچسب ها: محمد خزاعی


Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر: