شب تلخ حافظیه/ وقتی مدعیان فرهنگ دوستی، آثار تاریخی را لگد کردند
کد خبر: ١٦٤٦٢٩ تاریخ انتشار: ٠٦ فروردين ١٤٠٢ - ١٠:٠٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
شب تلخ حافظیه/ وقتی مدعیان فرهنگ دوستی، آثار تاریخی را لگد کردند

در چند روز گذشته تصاویری در فضای مجازی پخش شد که نشان می‌داد در شب سال تحویل، عده‌ای مقبره و اطراف حافظیه را تخریب کردند.

 تصاویری که از شب تحویل سال نو  در حافظیه شیراز منتشر شد حس تعجب و تاسف را همزمان به همراه داشت. 

سالهاست که بنا بر یک رسم شیرازی‌ها و گردشگران برای لحظه سال تحویل در محل مقبره شاعر بزرگ پارسی‌زبان -حافظ- حاضر می‌شوند تا این لحظه‌های ناب را در فضای عرفانی اشعار حافظ و فضای تاریخی مقبره وی جشن بگیرند. ارادت ایرانیان به حافظ شیرازی باعث شده علی‌رغم وجود مقبره دیگر شعرای فارسی‌زبان و مکان‌های تاریخی دیگر در شهر شیراز، حافظیه هنگام سال تحویل از بقیه مکان‌ها شلوغ‌تر باشد.

 

پا روی سنگ قبر حافظ

ساعاتی مانده به سال تحویل 1402 خبرها حکایت از این داشت که ازدحام شدیدی در حافظیه صورت گرفته است. تا اینجا باز هم خبر خوشحال‌کننده بود. اما تصاویری که چندساعت بعد از در فضای مجازی منتشر شد باعث تعجب و حیرت بسیاری شد.

شاهدان عینی می‌گویند بر اثر ازدحام بیش از اندازه ناگهان شیشه‌های مقبره حافظ شکست. اما حتی این بی‌حرمتی به مقبره هم باعث آرام گرفتن فضا و یا دور شدن جمعیت نشد. بلکه عده‌ای فضا را مناسب دیدند تا پا روی سنگ قبر حافظ بگذارند و در آن شرایط اقدام به عکاسی و سلفی گرفتن کنند. طوری که گفته شده عده‌ای از شهروندان و گردشگران در این میان دچار آسیب شدند.

بخشی از افرادی که برای مناسبت‌های خاص، بودن در اماکن تاریخی راترجیح می‌دهند در زمره وطن‌پرستان و ایران دوستانی هستند که به وطن خود تعلق خاطر دارند. اما مشخص نیست چرا وطن‌دوستان حاضر در حافظیه در شب سال تحویل 1402، حتی از لگدمال کردن باغچه‌ها و گل‌کاری‌های اطراف مقبره حافظ نیز دریغ نکرده و منظره بسیار زشتی را حتی پیش چشم مسافران خارجی که حافظیه از مکان‌های ثابت بازدید آنهاست، پدید آوردند.

 

همه چیز تقصیر ازدحام نبود

اگر حتی بپذیریم که شکستن شیشه مقبره، پاگذاشتن روی سنگ قبر و لگدمال کردن فضای سبز بر اثر ازدحام اتفاق افتاده است،  بالا رفتن از سنگ نوشته‌های اطراف بنای تاریخی حافظیه  نشان می‌دهد افراد حاظر درصحنه هیچ تصوری از آسیب به بناهای تاریخی ندارند و این اتفاقات نمی‌تواند به صورت غیرعمد و تنها ناشی از استقبال زیاد بازدیدکنندگان باشد.

شاهدان عینی آن شب می‌گویند ساعتی بعد از سال تحویل وقتی جمعیت کمتر شد، اطراف مقبره حافظ و فضاهای سبزی که البته دیگر شباهتی به فضای سبز نداشتند، پر از لیوان یک بار مصرف، دستمال کاغذی مچاله شده، زباله انواع خوراکی و حتی ماسک استفاده شده، بود. اینجاست که دیگر باید عذر ازدحام را نپذیرفت و گفت این وضعیت فقط ناشی از بی‌فرهنگی کسانی است که خود را مدعی فرهنگ و تعلق به مفاخر ایرانی می‌دانند.

 

وقتی حافظ را نمی‌شناسیم

ماجرای تلخ حافظیه در شب سال تحویل به همینجا ختم نشد. عده‌ای از حاضران در فضای مجازی بازگو کردند که هنگام تلاوت قرآن، برخی سعی کردند با ایجاد اصوات نامناسب جلوی شنیده شدن آیات الهی برای حاضران را بگیرند. آن هم در مقبره کسی که لقبش برای این «حافظ» است که حافظ قرآن بود. مدعیان فرهنگ اگر ذره‌ای از حافظ شناخت داشتند حداقل آن شعر معروف او را شنیده بودند که « عشقت رسد به فریاد گر خود به سان حافظ، قرآن ز بر بخوانی در چهارده روایت»

حافظ به خالق نظام چند گفتمانی در غزل‌ مشهور است و استاد بزرگ-حافظ شناس معاصر- استاد بهاءالدین خرمشاهی می‌گوید حافظ احتمالا این نظام را از قرآن مجید الهام گرفته است. 

 

حالا اما در عصر جدید کسانی هستند که برای مخالفت با آنچه خود نیز به درستی نمی‌دانند چیست، اظهار ارادت خود به فردی را با توهین به باورهای او به نمایش می‌گذارند، که این اگر از عجایب روزگار ما نیست، از چیست!





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه